Ya Allah.....rindu sungguh   saya pada rumah ini, rindu pada kawan-kawan semua....cepat sungguh masa berlari, diam tak diam, hampir dua  tahun juga rupanya saya menyepi...

Sepi saya bersebab, terlalu banyak peristiwa berlaku dalam hidup CN ni...ye lah, selagi namanya kehidupan,selagi bernafas sebagai hamba Allah, selagi menumpang di dunia milikNya, selagi itulah harus kita akur pada segala ketentuanNya...kan?

Saya tak pernah lupakan kawan-kawan.  Ada kesempatan, saya layari semua blog, cuma tidak membuat sebarang penampakan..he he, dah macam bunyi entiti halus je ye...maksud saya, tak komen apa-apa, tak tinggalkan jejak saya di blog kawan-kawan....maafkan saya.....

Ramai rupanya kawan kawan yang mengingati saya sepanjang kehilangan saya.  Segala doa supaya saya sihat, kata-kata rindu dari kawan-kawan, sebenarnya sangat mengalirkan rasa sayu di hati, walau tak pernah bersua wajah, rasa erat persahabatan sama seperti kawan kawan yang kita temui di dunia nyata...

Terima kasih atas ingatan kalian....

Peristiwa paling besar dalam hidup saya sepanjang 'pertapaan' saya dari dunia maya, adalah kehilangan ayahanda tercinta.  Hampir setahun saya menjaga abah sepanjang dia terlantar.  Itu sebab utama saya tinggalkan 'rumah' saya di sini....Abah tak boleh bangun sepanjang waktu saya menjaganya, selepas terjatuh di bilik air.  

Saya tak punya pembantu rumah sewaktu dia mula sakit.  Jadi, rutin hidup saya bermula seawal empat pagi, bangun menyiapkan segala keperluan sebelum keluar, mandikan abah dan beri dia makan sebelum dia ditinggalkan bersendirian, sepanjang kami semua keluar melunaskan tugas.

Beberapa kali juga, sewaktu saya sampai balik ke rumah, dia terjatuh dari katil.  Abah ingin turun dari katil.  Saya faham, dia bosan dan sunyi.....kesian abah...abah tak mampu bercakap.  Suara abah kian lama kian hilang,  dan saya tak mampu menyelami rasa hati abah,,sungguh sungguh tak mampu....!!! Maafkan saya abah.....!!!


Saya pernah ambil pembantu rumah, sangat-sangat bagus kerja dia. Rumah dan abah saya memang terurus.  Tapi yang sakitnya, kalau dia tak dapat datang bekerja ( dia berulang alik sebab dah bersuami ), dia tak maklumkan pada saya.  Selalu sangat bila saya balik dari sekolah, rupanya abah tak makan, tak mandi....geram sangat...!!!!

Akhirnya dia berhenti.  Paling risau, sewaktu saya ke kuliah.  Saya benar-benar bertawakkal. Hanya anak dara kecil saya itulah yang melayan atuknya makan.

Ketentuan Allah tak siapa dapat meneka.  Saya yang selalu bersama abah, paling dekat dengan abah, tapi abah pergi bertemu Allah sendirian, waktu saya ke sekolah...itu yang membuat saya  sangat-sangat terkilan hingga kini, hingga saat ini....!!!  Saya rasakan seolah-olah abah merajuk dengan saya...tak mahu saya ada di sisinya sewaktu dia pergi...Maafkan saya abah.....!!!

Terlalu banyak ruang kosong dalam hati saya.....

Saya berhenti dulu buat kali ini.  Saya berdoa supaya Allah beri saya kekuatan untuk menulis kembali di sini. Doakan saya, kawan kawan....saya sesungguhnya tak mahu kehilangan kawan kawan.  Sebahagian warna hidup saya ada di dunia ini.

Salam dari Cikgu Nurin.


7 dah buat karangan gred A:

Murni Alfathunnisa said...

salam cikgu nurin

memang tertanya-tanya ke mana hilangnya cikgu nurin..lama menyepi.
rupa-rupanya banyak yang dah terjadi. sabar ya.

al-fatihah buat arwah. mudah-mudahan dihimpunkan bersama orang yang soleh.

Nur-nba said...

Salam takziah buat Cikgu Nurin sekeluarga. Memang tertanya2 juga ke mana menghilangnya akak. Rupa-rupanya ada cerita disebaliknya..

Semoga akak sabar dan tabah dengan ujian dariNya. Semoga arwah ayah akak ditempatkan di kalangan orang2yang beriman. Amin.
Al-Fatihah.

Cetusan said...

redho dlm pahit

gomokpendek said...

salam akak.. rindu sgt akak.. besarnya pengorbanan akak untuk ayahanda tersayang. sbg insan setia, nama akak sentiasa di sisi belog saya! even saya pon dah jarang jarang sangat update! hehehe.. miss u akak.. semoga akak terus menjadi insan yg tabah dan redha..

ibuintan said...

Assalam cg... moga sabar dan tabah dengan dugaan ini

redakan pemergian abah, moga rohnya tenang di sana

GREENJADE said...

Salam cikgu..patut le lama menyepi..

moga terus kuat & tabah selalu ya.sy pun baru kehilangan bapa mertua.rapat dgn sy suami isteri. sedih juga bila dia pergi pun seorang diri tiada siapa di sisi..sebak sgt.

take care sis.kami sayang kamu. *huggssssss ketat2*




kasihredha said...

Salam cikgu nurin
Terharunya Baca n3 ni...Semoga arwah abah cn tenang di sana.
Saya selalu ingat cn...Kalau ke ulu langat misti ingat .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...