Banana Cupcake versi Cik Bab
Petang ni itulah minum petang kami sekeluarga.
Dibuat sepenuhnya oleh anak dara saya tu.
Saya cuma mengarahkan dari jauh..tak lah jauh mana, dua tiga depa je..
Sebab saya sibuk menyediakan juadah tengahari..makan mee bandung maaaa...

Ini projek tertangguh dia.
Jadi saya kenalah selesaikan sebelum kuliah semester baru bermula tak lama lagi..
Layan sajalah karenah anak selagi terdaya dan kita mampu...ye dak?

'Ha,  kacau one way je..'

'right left or left right bu?'

'left right...'

Hah..dah macam kawad kaki je...hu hu hu...

'Baca bismilah dan selawat tak bu?'

"Ye, selain dapat sedap,kenyang dapat pahala juga..'

Memasak sambil menanamkan nilai murni....hi hi hi...
Sambil tu, masukkan garam ke dalam kuah mee bandung, lepas tu tiba-tiba je saya teringat..

"Alamakkkk...tadi dah masukkan...hmmm jadi masakan bujang lapok la ni.."

Almaklumlah..memasak sambil mengarah....

Rasa-rasa.....huh, nasib baik...sedang-sedang aje masinnya...

Maka, bermula dari menyukat, hingga memasukkan adunan ke dalam acuan, semuanya hasil tangan anak dara sembilan tahun tu...masuk ke oven je, saya bantu..
Takut pulak melecur tangan debab gebu dia tu...

Ukurannya ada tinggi rendah, tak apalah cubaan pertama...
Okeylah, takmo banyak-banyak bebel..sapa nak resepi dia?
Angkat kaki, angkat kaki...

Ini resepi original saya tau, tak copy mana-mana...
Kalau tersama dengan siapa-siapa..itu di luar bidang kuasa...saya tak cilok ye....
Ini resepi waktu saya belajar buat kek  kat kedai kek di Selayang..

Meh,meh kita skodeng....

Bahan-bahannya ye puan-puan...

Tiga biji telur gred B
200 gm minyak jagung, guna minyak masak biasa pun boleh, tapi kureng sikit rasa dia....jangan guna minyak petrol ye puan-puan....
200 gm gula pasir / ikut manis..saya selalu kurangkan
1 sudu kecil soda bikarbonat
150gm tepung gandum, ayak dengan soda
3 / 4 biji pisang berangan / 250 gm

Kekdahnya puan-puan...

Blender gula n minyak sampai gula hancur dan masukkan telur, blend lagi, sebati
Masukkan pisang dan blend sampai halus
Tuang dalam mangkuk dan masukkan tepung sedikit demi sedikit
Kacau satu hala, kaup balik
Tuang dalam acuan 8x8 atau dalam cup
Bako sampai masak, ikut dapur memasing
Jadi puan-puan kena faham perangai oven sendiri ye...
Kalau ikut resepi, 45minit 180 darjah.

Oh ye..cup tu saya beli kat kedai dekat rumah Kak Kasih Redha..
Mekasih Kak Kasih sayang...

Untuk memudahkan, saya guna sukatan cawan metrik je, 200 gm sama dengan satu cawan metrik ( rata), jadi 150gm tepung = 1 1/2 cawan metrik tu, jangan tekan padat...

Lagi satu, saya tak suka guna perasa pisang, tak ori, so,kena cari pisang yang betul-betul ranum...
Selamat mencuba ye puan-puan...

Malam ni tengok JUVANA, tau...?

35 dah buat karangan gred A:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nak 2 biji sis?huhu..rindu akak!!!

nba-Nur said...

Wah sedapnya.. nak sikit.. :)

Cikgu Nurin said...

LM: boleh boleh..tapi nanti sampai Doha da berkulat...

Cikgu Nurin said...

Nur: Meh sini, ada lagi ni...panas-panas....

Zaitun said...

Umur sembilan tahun dah pandai buat muffin,macamana kalau dah jadi anak dara boleh kalahkan chef Wan.

Boleh buat menantuuu huhuhu.....

Cikgu Nurin said...

Zaitun: deal...dia boleh masak nasi sejak umur enam...wah promote....hi hi hi...

kakcik said...

Untung ada anak dara. Kakcik ada bujang teruna saja... bolehlah tolong2 mana yang patut.. :)

kasihredha said...

wahhh ada bau kek pisang ...nak...nak..nak 3ketui je, buat makan waktu tengok tv nanti.

Rupa2nya cikgu betul2 gi kedai tu ye. Cikgu tinggal kat mana?

Cikgu Tie said...

sedapnya! kalaulah rumah kita dekat,boleh cikgu tie p makan yer!Nak buat sendiri tak pandai.hehehe....tak rajin sama.

ckLah said...

Kalau macam ni punya sedap...makin bab nanti...

:D

cHeQgu sQema said...

nampak sodap kak~~! hehehe.. hebat cik bab!

Cikgu Nurin said...

Kakchik: bolehlah harap sikit-sikit...

Cikgu Nurin said...

Kak Kasih: Pergi, lepas saya dapat info tu, terus terjah kedai tu...

Saya tinggal H Langat ni...kalau akak g dusun durian kat Sg. Lui tu, mmg lalu depan rumah saya...meh la singgah...

Cikgu Nurin said...

Cikgu Tie: kalau berjiran memang, boleh tukar-tukar kek, kan?

Cikgu Nurin said...

ckLah: tu la pasal, lepas tu jenuh cikgu dia nak ukur BMI nanti..hu hu hu...

Cikgu Nurin said...

sQema:He he..two thumbs up..ha ha ha..

Citarasa Rinduan said...

wah.......
memang gebu.. emnjadi ko..
ayu yang usia 30 an dah kalah di tangan anak perempuanmu...

usia 9 tahun tu..

tahniah utk cik bab....

ckLah said...

Buka2 TV Juvana dah habis...yang ada Jackie Chan. Huhuhu...

Cikgu Nurin said...

Ayu: boleh lah..dah siap-siap bekal tu, nak tayang kat kawan sekolah dia esok...

Cikgu Nurin said...

ckLah: agak...ngapeke lambat bebeno, start pukoi 9...teman lagi lima minit udah tercangok depan tv,iklan je berlari ke dapor, basuh pinggan ha ha ha...

Ate, mike layan Jackie Chan je le tadi yek...?

GreenJade said...

haiii..ate teman dtg bw hajat nih..err bkn hajat carik menantu tp..hajat nk tapau resepi deme nun haa..ngeeee

come gimme five cikBab..terer arhh kecit2 dh terer masak2 ni..pasni mak boleh pencen terus bersilat2 di dapo lah yer...errr errrr

sarah-najwan said...

da bole berjasa yer..untung gak ada anak gegirl ni kan..

saya nyer..boboy..11 thun..nk kemas tmpat tdo pun asik bersuruh...

CIK TOM said...

cik tom pun nak..nmpk sedapp!!

sahromnasrudin said...

assalamualaikum cikgu..

mlm td br pertama kali sy tgk juvana...tak sangka boleh tahan ceritanya kan...mcm kisah benar...

Cikgu Nurin said...

Auntie Jade aaaa...ibu cakap ambik laaa hi..hi hi ,kalau jadi nanti pos sikit sini..sifu nak rasa...ha ha ha

Cikgu Nurin said...

Sarah: boleh jugakla kalau setakat nak mintak tolong sikit-sikit tu...anak pompuan kut lain sikit anginnya berbanding boboy ye dak?

Cikgu Nurin said...

Cik Tom: Sila,sila..sila ambik gambo..hi hi hi...jahat akakkan?

Cikgu Nurin said...

Sahrom: Welcome back...tulah, jarang akak minat drama-drama ni..tapi penangan Khabir Bhatia memang lain...

Kakzakie said...

Asslamualaikum cikgu,

Bagusnya anak dara cikgu. Rajin dan ada kemahuan itu yg penting. Kalau kakak tengok memang gebus. Best!!

Cikgu Nurin said...

Kak Zakie: layan sajalah kehendak dia..alhamdulilah...menjadilah jugak...

Solihin Zubir said...

waahhhh.. resepi sindri eksklusif dri cikgu nurin.. hehe..

mmg nmpk sedap..

Ati Masrif said...

salam cikgu nurin

kecik2 dah rajin buat kek ...

anak dara ati dah 10tahun tapi
mak dia ni tak bagi buat lagi :)

Cikgu Nurin said...

Solihin: bukar sekadar nampak sedap, tapi mmg sedap..ha ha ha..masuk lif tekan sendiri...

Cikgu Nurin said...

Ati: dia nak sangat buat..lagi pun resepi ni senang bangat...weh g coti ke mana, lama beno ilanggg...

Anonymous said...

salam...haaaa...ini lah resepi kek pisang yg saya tunggu...kan akak kata nak bagi ms akak bg kitorang rasa sblm akak sambung blaja...lama sy tunggu..he he..ermm..sy copy resepinye ek?
..pertimbangan dan kebenaran anda didahului dengan ucapan ribuan terima kasih..
hi hi..
-lynn_razak-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...