EEEEEEIII GERRRAAAMMMMMMMMMMMMMMM......


Saya sedang geram dan sangat sangat gerammmm...

Eh..lupa bagi salam..

SALAM SEMUA...

Hari ini saya sangat sangat emosi...

Saya baru lepas Amuk Tok Nadim...


Dengan siapa...?

Dengan anak-anak murid......

Saya sekarang mengajar tahun empat,kelas hujung (saya tak kisah pun...)dah hampir 20 tahun mengajar,dengan segala macam ragam murid,saya tak pernah menolak mengajar di tahap mana pun,Insyaallah.


Sepanjang tempoh itulah,saya menyaksikan perubahan anak-anak murid,dahulu dan sekarang...anak anak dahulu amatlaahhh patuh dan hormat cikgu..bila berbincang dengan kawan kawan,topik yang timbul adalah...kenapa anak anak kita sekarang terlalu agresif,TERLALU....dan sukar mendengar kata...


Kelas saya mengajar sekarang,40 lebih murid,lapan perempuan dan selebihnya lelaki,dan hampir kesemuanya belum lancar membaca. Saya tidak kisah mengajar mereka yang lemah,tapi masalahnya,mereka ni kebanyakannya tidak berminat langsung untuk belajar.


Bayangkan,saya sedang mengajar,round kelas,tetiba bola tenis melayang di belakang saya, ,saya ambil.

Sambung lagi,tetiba mereka menyanyi dan menjerit-jerit macam histeria...

Tenteramkan dulu,sambung lagi..

Tetiba bergaduh sampai patah gigi....

Tenteramkan dulu,sampai kita pun nak dilibasnya...


Time buat kerja,buku tak pernah ada,saya belikan,bagi...tapi tau diorang buat apa? buku tu dikoyak,digumpal-gumpal,diselotep jadi bola...waktu pertukaran cikgu,selisih hanya lima minit,kelas sempat mereka buat gelanggang ping pong....


Sabar saya tiba di kemuncak,bila sedang menampal alat bantuan mengajar di papan putih,bila saya berpaling saja,separuh kelas dah kosong...darah betul betul mendidih...

Rotan di tangan,saya round sekolah,rupanya bebudak tu sibuk menolong murid tahun enam membersihkan kawasan dan kelas yang digunakan semasa Hari Usahawan tempoh hari, geram betul,yang terlibat hanya murid tahun enam,diorang yang sibuk...lari kelas...


Mana-mana yang saya terjumpa,memang kena penangan saya (tak guna rotan,guna tangan..)..ada pulak yang kata.."eleh,setakat macam ni cikgu buat,tak rasa apa,ayah saya pukul dengan tali pinggang,ikat kat tiang lagi...' AADDUUHHH SAKIT JIWAAAAA......


Minggu lepas,lepas waktu pendidikan jasmani,hampir dua puluh minit saya tunggu mereka di kelas,tak masuk-masuk,saya round lagi keliling padang...tau diorang buat apa?tengah tangkap ayam sapa ntah,sorok dalam longkang dan letak kayu serta daun daun kering,diorang target nak main ayam tu masa rehat nanti....


Sampai ke rumah,sakit kepala memikirkan hal bebudak nih...mereka cukup agresif,kasar dan tak takutkan cikgu pun....saya dah cuba macam macam,berlembut,berkasar,buat mereka macam kawan,lagi tak jalan,mereka cabar kita balik...tapi yang hairannya,kena marah,kena piat,esok esok kita datang sekolah,berderet tunggu nak angkat beg cikgu...bila berebut rebut,tak dapat beg cikgu,dan dan tu gak mereka bertumbuk....segala macam perkataan yang kita tak sangka budak sepuluh tahun boleh cakap,semua keluar,siap bangkit nama mak bapak lagi...


Heh..beruban kepala ni memikir hal mereka,belum masuk hal parents yang suka menyebelahi anak lagi...kena pukul sikit,dah datang berjumpa guru besar,mengadu...padahal,ada parents yang datang jumpa saya cakap macam ni..."Cikgu,saya senang hati kalau dia ni pergi sekolah,tak serabut perut tengok perangai dia kat rumah...."boleh?Hhmm..dia seorang anak,yang cikgu ni 40 budak dengan macam macam pe'el....sapa nak jawab...?????



TOLONGGGGG.......!!!!!!


1. Kadang kadang rasa macam nak bersara awal...tapi sapa plak nak kluar duit,beli baju la,beli make up la,beli kasut laa...hee he he he...Hubby Ya Habibi...boleh tambah elaun ke kalu saya berenti...?


2. Kalau Cik Tomato baca n3 ni,sanggup ke proceed borang KPLI tu....( tapi jangan patah semangat,ini cabaran....)


3. Apa pun,saya sebenarnya amat amat cintakan profession saya ni...dan saya sayang anak anak murid saya...sebab tu la Cikgu marah awak...nak awak pandai....
4. Bukan mudah nak memanusiakan orang....

7 dah buat karangan gred A:

sarah-najwan said...

salam..
itulah cabaran guru2 alaf baru..saya pun guru..saya faham situasi itu..kene zon selesakan diri sendiri..
pglaman saya tidaklah selama cgu nurin..saya hampir 13 tahun..tapi itulah..kesabaran yang perlu dlm usaha mendidik smbil mengajar...

cikgu nurin boleh!!..ucapan ini utk saya jugak..cuma saya mngj skol menengah..skol budak2 besar..

salam kenal sesama guru..hehe

budak_nakal said...

hahaha..susah ke jadi cikgu? dulu pernah bercita-cita menjadi cikgu tapi bila maksedara ckp byk dugaan terus batalkan niat..muakakaka

soffea said...

budak2 skrg kan kak.. susahnye.. dh pandai nak psycho kite.. bile bkasar sikit, mak bapak yg lebih2. padahal anak die yg tak betul. kite nk dorg pandai.. huhu

Tomato Gurl's Life said...

seram2...
tapi bagus cikgu nurin memamng hebat dapat bertahan jadi cikgu selama 20 tahun..
cik tom semangat nak jadi cikgu nurin juga...
nak mendidik anak bangsa sehingga jadi manusia..
thanks cikgu nurin..
ciktom suka entry ni ^_^

wachak said...

Salam Cikgu Nurin.

Masa zaman wa dulu kalau cikgu
rotan tak berani nak bagi tau
abah. Takot kena tambah lagi ... kui33

cuba cikgu amalkan sebelum
melangkah masuk kelas, baca ayat
ke 58 surah yg ke 36. Niatkan
supaya anak murid tu ikut kata
cikgu. Insya Allah.

Ckin Kembaq said...

salam.
nak tinggal jejak kat shoutbox ada prob..hehe header tu ckin boleh buat..tp mybe area bln 12...skang ni bz ngan asignment n rteport praktikal..hehe boleh cntact ckin naa.. email for me.. nas_success91@yahoo.com

abgreds said...

assalamualaikum cikgu..

anak-anak zaman siber memang ulahtingkahnya menduga iman.

ajar dan didik ikut mampu dan upaya cikgu. kalau sampai diri sendiri merana, rehat dulu seketika.

mohonlah petunjuk pada yag Esa. moga cikgu tabah dan sabar.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...