Salam Ukhwah...
Saya nak tanya semua readers....anda masih punya ibu dan ayah?
Hmmm anda bertuah dan beruntung. Saya cuma ada abah saja. Masih beruntung lagi.....Mak dah pergi empat tahun lalu akibat barah usus.


Saya percaya ada yang masih tinggal bersama mak ayah,ada yang merantau, cuma sesekali balik ke kampung, melepas rindu pada mak ayah.


Abah saya dah berusia 73 tahun. Ada yang kata masih muda ( muda dalam kategori warga emas laaa...ada jugak yang kata dah tua...terpulang pada penilaian masing masing). Dia masih boleh berjalan tetapi agak terbatas, tidak boleh laju kerana serangan strok lebih sepuluh tahun lalu. Percakapannya juga tidak lagi begitu jelas. Dia kami 'rotatekan'.....bergilir gilir dari rumah ke rumah, tapi dia lebih selesa dan berada lebih lama di kampung, dengan dua adik lelaki saya yang masih bujang...


Sekarang dia di rumah saya, menunggu giliran untuk ke rumah adik. Melihat dia meniti usia tua, hati saya kadang kala menjadi belas. Dulu kaki itu mengayuh basikal sejauh 30km pergi dan balik, mencari rezeki di kilang simen. Setiap bulan, lepas dapat gaji, kami adik beradik mesti dibawa berjalan, makan makan dan tengok wayang. Itu rutin wajib setiap bulan. Dengan gaji yang hanya Rm600 sebulan, kami anak anaknya seramai enam orang tak pernah kebuluran, walau pun tidak mewah. Dengan gaji sebanyak itu juga, abah mampu bawa mak ke Mekah menunaikan fardhu haji. Dia dan mak mampu mendewasakan kami...


Kini dia dah tak berupaya. Abah kini ada masalah tak dapat menahan air besar dan air kecil. Taklah selalu macam tu, cuma kadang kala bila dia 'terlepas' tu, kerap kali waktu yang kritikal bagi saya, contoh, waktu saya dah start enjin kereta nak bekerja, atau waktu saya tengah macam superwoman menyiapkan makanan.


Saya ingin jaga abah, macam mana saya jaga mak sepanjang masa mak saya terlantar sakit. Seboleh mungkin...dan memang wajib pun.....saya bersabar. Tapi dah memang dasar syaitan tu selalu je menghasut...kadang kala saya merungut rungut...maklumlah bangun pagi, waktu kita bersilat di dapur,menyiapkan sarapan dan nak bekerja, mulalah macam macam hal...dan bila hati saya agak geram, nasib baiklah selalunya tak berlanjutan..saya segera beristighfar dan sambil mencuci saya mohon agar Allah redhakan hati saya....saya mohon sungguh sungguh, agar Allah ikhlaskan hati saya....dan itu jugalah yang saya mohon setiap kali solat...


Walaupun mak tak ada masalah buang air merata-rata, tapi mak tak boleh tidur malam. Sakitnya membu atkan dia sentiasa panas dan kena sentiasa dibasahkan badannya. Dua minggu di hospital, dan sebulan di rumah, saya jaga mak tanpa rasa terbeban. Berat badan saya juga susut....namun ada sesuatu yang membuatkan saya kesal sepanjang umur hidup saya ini....


Malam sepuluh Ramadhan, sebelum mak pergi meninggalkan kami, dia dah mengadu sakit dada. Mungkin kepenatan jaga mak, saya tertidur dan terbangun pukul lima pagi bila saya teringat yang saya belum masak nasi untuk sahur. Waktu saya kelam kabut di dapur, abah panggil saya katanya mak nak saya urut belakangnya.

Saya tak tahu syaitan mana yang dah berjaya menyelusup masuk ke hati, saya meninggi suara pada mak....saya kuatkan suara beritahu saya sedang sibuk...hati saya makin panas bila lihat adik saya cuma menggosok belakang mak sambil mata tertutup...sambil menengking adik meminta dia meyiapkan sahur, saya menggosok belakang emak, saya tau saya tidak ikhlas waktu tu...mak memeluk lutut saya dengan erat, saya angkat tangan mak, letak atas tilam dan berlalu ke bilik sebelah, tujuannya nak ambil anak saya, Cik Bab yang waktu tu juga tiba tiba demam kuat.


Bila saya letak Cik Bab di hujung kaki mak, saya lihat mak menarik nafas..saya tersentak dan rasa kembali siuman...cepat cepat saya peluk mak dan mengajar emak kalimah syahadah, saya bacakan nama Allah di telinganya berulang kali dan tak lama selepas tu, desah nafas akhir mak, jelas kedengaran di telinga saya....saya menjerit dalam hati...saya tak sempat minta maaf dengan mak...saya betul betul berdosa, terasa sangat selama sebulan lebih menjaga mak, bawa mak berubat, tinggalkan suami dan cuti tanpa gaji tu semua hilang sekelip mata hanya kerana rasa marah yang tak sampai lima minit pun....


Kalaulah saya tahu, itu suara terakhir mak yang akan saya dengar, kalaulah saya tahu yang itu adalah permintaan akhir mak pada saya, kalaulah saya tahu yang mak nak saya yang menjaganya hingga ke nafas akhirnya, kalaulah saya tahu yang mak amat sayangkan saya, saya tak akan melayan rasa marah saya tu...dan kesal tersebut sentiasa menghantui saya hingga kini...setiap kali mendoakan mak,setiap kali itulah saya amat mengharapkan mak ampunkan saya....saya akan bawa segala rasa kesal ini hingga hujung nyawa saya....


Saya tak mahu menyesal lagi kali kedua...kerana itu saya seboleh mungkin bersabar dan bersabar...tapi syaitan ni selalu je nak menyesatkan kita....
Pada kawan kawan yang masih ada orang tua, jangan jemu melayan kerenah mereka...kerana itulah kerenah kita waktu kecil...jadikan apa yang saya ceritakan di sini sebagai ingatan...jangan jadi macam saya...sesal pun tak ada guna lagi...


Saya juga nak lahirkan terima kasih saya buat suami tersayang yang izinkan saya jaga mak, tinggalkan dia sendirian dan dia kerap balik menjenguk kami...juga terima kasih kerana izinkan abah di sini....Semoga Allah akan meredhai abang macamana abang redhakan saya menjaga orang tua saya...

11 dah buat karangan gred A:

Ellen said...

Sis, Ellen cukup terharu ngan kisah ni...ianya telah menyedarkan ellen juga yang sekarang ni punya ayah yang sakit akibat strok di Kampung...

Ya Tuhan, Kau kuatkanlah hati ellen...saat ini menangis membaca sharing ni sis...Thanks ya..

Tomato Gurl's Life said...

akak...sedihnya baca n3 ni..cik tom rasa mak akak memang dah maafkan akak..yang penting doakan emak akak supaya ditempatkan dikalangan wanita yg solehah..dan jaga ayah akak sebaik2nya..syaitan mmg xkan putus asa utk berusaha mempengaruhi umat nabi muhammad saw..

p/s: nasihat ni tuk diri cik tom jugak..selalu jgk menyakiti mak ayah tanpa disedari/sedari..nauzubillah..hurm :(

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Salam
akak..miza nangis baca entry ni..akak jangan sedih ye,mudah-mudahan mak tak terasa hati dan memaafkan akak.amin.

Cikgu Nurin said...

Ellen: akak doakan ayah Ellen cepat sembuh...selalulah ziarahi dia dik...

Cikgu Nurin said...

Tom: Akak memang sentiasa berdoa agar mak akak di tempatkan di sisi orang orang yang soleh...Tom jaga mak baik baik tau...

Cikgu Nurin said...

Miza: tu yang akak kesal...takut sangat mak terasa hati...menyesal sungguh akak...

KM7 said...

en3 yg penuh emosi
dan touching...
semoga memberi pengajaran buat semua.

g0m0k9enDek said...

sangat indah karangan ini.. ya.. karangan dari hati!

abgreds said...

assalamualaikum cikgu..
moga sedikit sebanyak entri ini dapat memberikan ketenangan dan kelegaan kepada cikgu..
jiwa yang mengalas seberkas sesal dan dukacita perlu dirawat sebaiknya. salah satunya caranya dengan mengeluarkan rasa sanubari kepada khalayak teman yang mahu mengerti..
dan sebenarnya bukan cikgu terpencil sendirian. ramai rakan taulan di luar sana sedang berdepan situasi yang sama..
teruskan bertabah hati dan bermujahadah dalam jihad melawan syaitan yang memang Allah benarkan untuk menganggu kita hingga akhir nanti..
Insya Allah, kita doa agar sama-sama dapat berbuat yang terbaik dalam hidup penuh dugaan ini..

sarah-najwan said...

sabar yer..bykkan bersabar..dugaan kita..insyaAllah ada hikmahnya..

berat mata memandnag..berat lagi bahu yang memikul..

jadi sebagai teman maya..saya harapkan awak sentiasa tabah...

Anonymous said...

....bc entri ni...saya pun nangis gak...
-azlyna-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...