Hah....baru ada letrik.
Dari pagi tak ada, sampai saya nak jalan jalan sempena CNY ni pun tak boleh.
Eh, nak jalan kena ada elektrik ke?
Ye laaa..nak BW....tak de letrik, tak de le tenet, tak leh jalan jalan....

Yang bebenornya, pagi tadi hati saya ada sikit panas...
( Sekarang udah sejuk laaa..)
Mana taknya, jam 7.30 pagi tadi, macam biasa saya keluar rumah,
nak buat lawatan harian ke Taman Sekebun Bunga saya tu...
Alaahh...adalah tiga empat pokok...
Dah jadi tebiat, pepagi mesti jumpa bunga bunga,cakap cakap dengan 'diorang'...eh diorang ke?


Tup tup dari kejauhan, saya nampak pokok orkid purple saya macam ni...

Ok jer...
OK? cer kome tengok betul betul....

 
tengok?...nampak tu.....patahhh..wwaaaa....!
Haishh...kepala terus menggambarkan beberapa keharusan yang menyebabkan orkidku patah....
Cik Bab...na mungkin, na mungkin...nehi,nehi he...berani la dia sentuh, kalau nak dengar suara ibu dia jadi 360mHz...

Chek yang lain plak....sambil kepala memikirkan beberapa kemungkinan...
hah...selamat...
baru nak berbunga balik...punnn selamat...

hmm..bunga ros ni pun selamat..
comel dia ni, besar duit lima puluh sen jer
sekali naik tak kurang 20 kuntum....
Pikir punya pikir...hah...geng jogging Cik Bab la petang semalam ni...
Diorang dok ronda ronda kat area ni semalam...

Jadi, petang tadi...geng tersebut datang...
"Korang meh kejap....acik nak tanya sket.." ( suara kontrol cun..)
"Pe Chik?"
"Sapa ada patahkan bunga achik?"
"Kita taaakk.."
"Saya pun tak.."
"Entah la chik, tak tau..."
"Kita pun tak tau..bukan kita,bukan kita..."
Macam -macam intonasi suara keluar.

"Haa..tak ngaku, Allah nampak sapa yang buaat....!"
Pause...
"Ok, sebenarnya achik tau, sapa yang buat..."
"Camaner achik tau?"
"Haaa....orang yang buat, tapi tak mengaku, acik nampak KAT ATAS KEPALA DIA ADA TAIK BURUNG..BURUNG BERAK ATAS KEPALA ORANG YANG TAK NGAKU..."

Masing masing memandang kepala antara satu sama lain....( saya dah nak tergolek ketawa tengok muka memasing)
Tapi Si Kecik Ipan lima tahun, petah bercakap, tak pandang kepala orang lain, dia sapu kepala sendiri....
KAH KAH KAH...
Saya dah menahan perut,dah kena tangkap ko....

"Mana ada taik burung atas kepala kita?"
"Adaaaaa...achik sorang je nampak,  orang lain tak nampak, nanti, taik burung tu makin lama makin busuk tau, semua orang tau..."
"Tapi kita 'pigang' jerr, dia patah syendiri..."

Waahhh..banyak la kau punya 'piganggg'...
"Len kali,pandang aje...jangan pigang pigang tau?"
"Tengok, sian dia...."
Hah, dah jadi Sohaimi Mior Hassan  lah pulak...

tengoookkkk...tergolekkk atas meja...sedeyyy...
Hmmm...senang rupanya nak psiko bebudak nih....
Kantoi dahh...
Tak apalah bunga oii....
Letak je dalam gelas atas meja taman.
Kalau tak, tak merasalah meja ni ada bunga hidup...

dok je kat sini dendiam tau.....

11 dah buat karangan gred A:

Rashid said...

hehe.. bijak bijak.. tapikan adik tu lagi bijak.. hehe

Cikgu Nurin said...

geram tengok bila dia kata 'patah syendiri...',bukan geram marah..geram comel...

g0m0k9enDek said...

hik3.. cian dia...

Cikgu Nurin said...

budak budak dengan helah bela dirinya....

GreenJade said...
This comment has been removed by the author.
GreenJade said...

hehe somel jek alasan si tecit tuh

tingat cite mak mase kecit2 dulu...

once upon a time..
ade satu kes kecurian maka sang raja tlh mmberi seorang 1 rotan yg sama panjang kpd beberapa pemuda..dgn selamba baginda mmberitahu kpd pemuda2 itu bahawa sesiapa yg bsalah (mencuri) maka rotan akan mnjadi btmbh panjang..maka slh sorang pemuda tlh memotong rotan dia sblom tiba hari 'penghukuman' kerana takut rotan dia mnjadi pnjang..maka pd hari pengadilan rahsia tbongkar dimana dr situ baginda tlh tahu siapa sbenarnya pencuri yg dicari.. ;) ;)

wakaka ketawa2 bila tkenang2 kembali cite mak itu..lebih kurang cite chekgu yg buat saye keras rahang asek ketawa :))

Cikgu Nurin said...

Jade, sekarang payah nak cari rotan...he he, tu yang buat cerita tahi burung.....

suri solehah said...

hehe,,dengan budak2 ni mcm2 kadang tu mati2 tak ngaku sedang diaor je yg duk main kat situ..mcm saya paking keta..ada saja kesan tulis2..ada tu siap tulis no 1..2..hehe

Cikgu Nurin said...

Suri: bebudak tu nak test tulisan deia kat kete la tu...hi hi hi...

ckLah@xiiinam said...

Patah syendiri ya! Hehehehe...adik lalu je dekat pokok tu, tetiba dia patah, ya. Bijak...

Cikgu Nurin said...

ckLah: adik kan shuperman...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...