Luahan hati si pokok getah...
Lokasi - Hutan Simpan Sungai Congkak, Selangor...

Semalam bawa anak- anak mandi manda ( dengan maknya sekali...)
Jumpa pokok getah yang dipelihara dalam kawasan hutan simpan di sini.
Kata pokok getah kepada saya..

Cikgu, cer tengo, cer tengok, mentang-mentang rege susu teman  udah mahe,
Teman yang dok dalam hutan simpan ni pun deme tibai....
Mengkome nampak dak, main pestik je tadah susu teman tu...
Pestik tu di paku kat badan teman  ni..
Pas tu daun keghin teman  pun deme  guna buat penuras..
Kretip betui deme ...

Dulu,masa rege teman mughoh..tak de saper pun peduli..
Di bior je, semak samun naik kat badan teman...
Le ni, cer tengok...baghu le ni deme caghi teman, teman dok kat sini, dalam utan simpan ni,
sebenornya idak buleh diusik...teman ni untuk di pandang-pandang aje, bukan dipegang-pegang...apatah lagi ditogheh-togheh....idak ke deme dengo lagu Sohaimi Meor Hassan tu...
Ditoghehnyer juge...
Agak....cenggitu kekdahnya oghang-oghang ni ye cikgu...

Jawab cikgu "Emmm..gitu le manusia..teman ketawa senang dicaghi, teman teghoyak..sendighi-sendghi le jawabnyer..."
"Ate..cikgu idak ke nogheh same? buleh kaya cikgu....rege susu teman mahe...."
"Teman? hu hu..teman nogheh budak jer....tak de skill nogheh mengkome...hanco..."

Kome faham ke bahasa Peghak ni.../cer caghi lam kamuih,.idak pun gi tanya Mamat Khalid...ha ha ha....

18 dah buat karangan gred A:

Cikgu Tie said...

payah bonar nak faham bahaso nie!huhuhu....

Cikgu Nurin said...

Blaja ngan antu kak limah cikgu....

kasihredha said...

ada yang faham ada yg tidak...hihi

Cikgu Nurin said...

terbelit dak lidah akak?

Sham said...

teringin gak nak memiliki ladang getah ni...ha cer citer cer citer...

Cikgu Nurin said...

Sham: Pokok getohnye adale dalam lima nam pokok jer...ate,pokok simpan le katakan ye, dalam utan simpan...abih di toghehnyer di deme...ndakkan duit...tak patut betui ler...

GreenJade said...

chekgu..sok2 agok2 line clear ate kite gi nogheh sesame nok? teman bawok pestik besor 2 karong..lg besor pestik lg kayo kite tuhh chekguu

ekekeke

manusia..akhir zaman..ate mcm2 pesen kerenoh nye le nih..x igt dose pahale..

sarah-najwan said...

ambo pehe demo tulih tuuu..hehe
ambo suko baco loghat peghok..

mok ambo dulu nogheh gok
penah ikut msuk dale kebun
abis kekoh nyamak..huhu

Cikgu Nurin said...

Jade: agok pestik beso mane mengkome ndak? Pestik itam tu cukup? he he..usah ditighu peghange deme tu..duit idak berkat...

Cikgu Nurin said...

Sarah: huuu..agak.. teman tabik kat mike....idup Sarahhhh.....

Rashid said...

hehe .. best citer pokok getah ni

.. 'tersentuh' je bila baca. Maklumlah saya ni tak pernah menoreh cuma 'terima duit getah' je ..


cikgu nurin, memang ada yang guna plastik tadah susu ..

Saya pula, 2 tahun lepas pernah 'kuli'siam saya menoreh getah saya guna ubat ..ditadahnya dengan bekas tong minyak motor ... nasib baik saya dapat kesannya awal. Terus saya pecatnya..

Skrg harganya .. syukur ..

Cikgu Nurin said...

Cikgu Rashid: Wahhh..tokeh getah ni...tapi macamana toreh guna ubat ye...?tak tau pulak saya ada ubat untuk toreh getah...

Memang..harganya mencanak naik,tu pasal la, getat kat hutan simpan pun ditaram...

nba-Nur said...

Tak berapa faham loghat orang Perak la kak... :)

Cikgu Nurin said...

Nur: Alah..syian..tu cerita pasal getah..mentang mentang susu getah dah naik harga, getah kat hutan simpan pun ada orang toreh...padahal pokoknya bukan banyak pun..dulu masa getah tak de harga sapa pun tak peduli...haaaa..gitulah sinopsis ceritanya...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam cikgu
biji getah buat asam roomsedap..lapo gua

Cikgu Nurin said...

brutal:ader resepinyer?meh la kongsi...

kakcik said...

Teman paham beno keluhan ati pokok getoh tu...

Cikgu Nurin said...

Cayala KokCik....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...