As Salam buat kawan-kawan yang cun dan encem.....

Encik yang encem-encem ada solat Jumaa tak tadi?
Alhamdulillah......
Ini ada satu kisah bagi yang 'uzur' Jumaat...
Buat peringatan...

Saya rembat dari sini....


""Alkisah... .. Seorang lelaki Islam ponteng sembahyang Jumaat.
Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan.
Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba-tiba dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang.
Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua-dua kakinya patah.
 HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut,"Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini ..

Ampunilah aku ya Allah ...makbulkan hajat ku ini .. jadikanlah HARIMAU yang memburu aku, HARIMAU YANG BERIMANNNNNN.. tolong ya Allah! tolongggg......Aminnn.."

Tiba-tiba guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba-tiba terhenti betul-betul di hadapan lelaki tadi.

Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun.

Sambil menadah kedua-dua kaki depannya ke langit .. HARIMAU tersebut pun berdoa,
"Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin! "

He he......

asah kuku dulu.......
P:S:Lawak, lawak jugak.... Ada Pendidikan Moral tu......

31 dah buat karangan gred A:

sarah-najwan said...

hahhaha..
tu la..saat2 genting baru teringt..
tu antara sifat org2 yg mudah lalai..

semoga kita sentiasa beriman..

Cikgu Nurin said...

biasa la tu..dah terhantuk baru nak tengadah....

zeqzeq said...

I dah jumpa rimau tadi, dia bagi tau, nurin yang ajar doa, lepas ni, rimau nak jumpa nurin lagi, sebab Ilmu itu, kena asah dan tambah.

Cikgu Nurin said...

Hah...ilmu cakar rimau pulak hi hi hi..

kasihredha said...

hihihi...siap sempat baca doa lagi rimau ni...memang rimau yg beriman.

Cikgu Nurin said...

Gimau contoh...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ada pengajarannya..tq sis

Sham said...

termakbul jugaklah doa orang tu ye...:p

Cikgu Nurin said...

LM:Pengajaran yang tersirat...

Cikgu Nurin said...

Sham: Doa orang yg menganiaya dirinya sendiri..hi hi...

GematriA™ said...

bwahahaha..
lawak2..

Anonymous said...

salam cikgu nurin,

moralnya jangan ponteng solat ye. satu lagi ketika nak makan tu jangan lupa doa makan he he...

mountain climber

Ati Masrif said...

cikgu nurin niiiii...

eden tongah kusyuk baca ni ....

potong stim betuii......

terkekeh-kekeh den ketawa tengah malam ni tau :P

- Cik Norazlina [@tau] Nora - said...

hahahahaha...
akakkkkkkkkkk....
yek ye je...
semangat baca...

Cikgu Nurin said...

Gemat: lawak makan dalam tu...

Cikgu Nurin said...

Anon: Lagi satu, moralnya, jangan lupa bencana yg dtg akibat ingkar...he he

Cikgu Nurin said...

Ati: Gelak tu, bunyi macam ghimau tak...?

Cikgu Nurin said...

Nora: Saje je...nak timbulkan semangat membaca...

GreenJade said...

mesej 2 makna nih ...kembang pp teman gelok2 360 derjah

bkn jer beriman..tp cendiakawan ekekeke

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

wakakakakaka nice joke i like

Cikgu Nurin said...

Jade:Maklum ler..ghimau cikgu....

Cikgu Nurin said...

Brutal: gelak guling guling tak?

Azwani Shaari said...

Hahahaha, mamat tu pun menyesal x sudah.. patutnya dia doa supaya tukar rimau jd buku panduan cakar rimau.. xpun tuka jd ustzh bahiyah..hiihihi :D

g0m0k9enDek said...

huhuhu... baham!

Cikgu Nurin said...

Wani: ending yang bagus....

Cikgu Nurin said...

Gomok:erkkk...kenyanggg...

sahromnasrudin said...

hahahah..jadi santapan pak rimau la dia kan hehehhee

kakchik@ella said...

harimau pun dah beriman .. malu la kita manusia yg diberi akal fikiran kalau meninggal kan iman, kan.

Citarasa Rinduan said...

selamat malam cikgu nurin

lamanya ayu tak singgah sini..
thanks sebab sentaisa memberi kata2 semangat utk ayu sklrg..alhamdullilah FIL dah semakin sembuh

PS: hehehehe...gelak kuat ayu bila baca entry nie..setuju kata2 kakcikk...malu sangat bila manusia tak beriman..

puteraduyong said...

hahaha....tak tahan...haha

nba-Nur said...

Wah.. bestnya cerita ni. Kelakar.. Terselit unsur nasihat di hujung cerita..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...