Hai sayang semua...ada sihat ka...?
Tak demam demam?
Tak pening pening?
Alhamdulillah...
Bagi  yang bekerja,kalau demam tu tak payah la kerja.
Rehat dulu,biar sihat, dapat energy baru, lebih produktif.

Cikgu nak membebel sikit. Pasal mak bebudak ni.  Sekarang ni musim demam.
Jadi janganlah disuruh anak tu ke sekolah.
Ini tak, datang sekolah dengan panas dan menggigil, mata berair.
Belum mula perhimpunan rasmi, dah kena tidur di bilik sakit.
Bila ditanya, "kenapa datang? kan awak demam teruk ni...dah pergi klinik?"
Jawabnya dengan mata berair..."mak suruh datang jugak, mak kerja, tak ada orang nak jaga kat rumah..."
Owh...jadi kat sekolah, ada cikgu jaga?

Bukan cikgu tak boleh jaga, cikgu cikgu yang ada di bilik guru, akan bergilir tengok bebudak yang sakit tu.  Masalahnya, demamnya dari rumah dan teruk.  Kalau apa apa terjadi...cikgu jugak yang disalahkan.
Apa salahnya si mak atau ayah ambil cuti, bawa anak ke klinik.
Jangan sebab nak mengejar wang, kebajikan anak terabai.

Pernah terjadi dulu, seorang budak demam, panas teruk.  Guru bertugas telefon si emak, suruh ambil.  Si emak jawab "tak boleh, saya ada kerja luar". 
Telefon pula si ayah, ayah jawab" suruh mak dia datang ambil, saya nak meeting ni.."

Sudahnya cikgu bawa ke klinik.  Bawa semula ke sekolah.  Tak lama demam makin teruk.  Telefon lagi si emak.  Sekolah nak habis baru si emak datang...gaya koporat.

Pada ibu bapa, tolonglah jadi ibu bapa yang prihatin sikit.  Saya tak kata semua ibu bapa, sebahagiannya sahaja.  Terlalu mengejar wang dan sibuk dengan kerja.  Harap anak di sekolah ada guru yang tolong tengok.  Kami guru guru tak kisah, tapi kesian budak tu.  Kalau demam sikit sikit, tak de halnya budak tu duduk di bilik sakit tu. Ini demam teruk.  Sekarang ni, tak pedulikan anak,sok-sok dah tua, anak tak pedulikan kita, macamana? Anak belajar dari pengalaman dan pemerhatiannya...ingat ingat...

21 dah buat karangan gred A:

kasihredha said...

kesian budak tu...

Cikgu Nurin said...

Yea kak kasih...datang datang jer terus kena letak bilik sakit...

sarah-najwan said...

itulah..cikgu ni byk tugas smpingan selain yg hakiki itu..

xpe...demi anak didik..

YAYA AZURA said...

yaya dtg nak selesaikan
hutang..hihi..
pasal iklan Nuff tu..tak pandai jugak nak ajar..cuma boleh bagi link..refer kat sini

http://c33ram00n.blogspot.com/2008/09/tutorial-nuffnang.html

banyak lg tutorial kat blog lain..tp try la tengok situ dulu..

Cikgu Nurin said...

Sarah: jadi tukang kebun pun bley...he he he...

Cikgu Nurin said...

Yaya...tq..nanti akak try yooo...

kejora said...

itu yang pasal bakal kerajaan baru cadangkan elaun bagi lebih pada cikgu cekgi nih ha.. bagi cadangan bagus pon kene haprak ker? aiyooooooooo.... padiyappaaaaa...

alizaarif said...

salam kak iza...

mmg tren parents skrg nak jadi keje mudah kak..hntr je ank2 ke sk walupun dah tau ank tu x brp chat...

Cikgu Nurin said...

Hai Mommy....windu kat mommy....sihat ke dik...?

ckLah@xiiinam said...

Dengar tu wahai ibu bapa....

:D

GreenJade said...

loL..terbaik punye reason huh..ini mcm punye parents pong ade..aiyoyyo

sian budak tuh..teruk demam nye tuh

BUNGA said...

as salam..
bagi saya anak dan keluarga adalah no.1 . kerja no. 2 .. takkanlah anak sakit pun sampai hati nak suruh pergi sekolah jugak.. kesian budak tu.. cikgu pun kesian jugak.. kan cikgu kan? :)

Sue said...

salam..akan, nanti jemput buat TAG ye..tq :)

abgreds said...

Salam cikgu...
Kalo tangkap gambo budak tu masa sakit kat sekolah boleh jadi bukti tak?
Parent sekarang ada spesis kena ajau sikit...
kesian asyik nak salahkan sekolah jer...

alizaarif said...

salam kak...
alhamdullilah chat..nervous je skrg nie hehehe....

Cikgu Nurin said...

cKlah: he he.warning tu...

Greenjade: parents ni memacam ragam, cam anak murid gak...

Bunga: Btul tu...utamakan keluarga dulu...tu yg heran tu.sayang agaknya nak tinggalkan kerusi boss tu barang sehari dua...

Sue:tq Sue...

Abgreds: seb bek ko tak jadi chekgu..poninnn...

g0m0k9enDek said...

akak....... anak x der duit nak banje pon kita yg bagikkkkkkkkkkkkkkkk... adeh~

Cikgu Nurin said...

bTOLLLLLLL....memang selalu kena gitu....

♥ manje ♥ said...

salam cikgu

sian kat anak2 mcm ni kan...
dema t cpt kebah kalo mak ayah jaga sampai baik... apa salahnya berkorban utk anak2... ~

Cikgu Nurin said...

Tu la manje...bebudak ni kalau demam...nak mak atau ayah...bukan lama pun kita nak bersama mereka,tau tau nanti dah beso...

nba-Nur said...

Memang pelbagai ragam ibu bapa yg guru2 terpaksa hadapi. Moga2 kisah ni jadi pengajaran pada ibu bapa yang lain.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...