Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kesenangan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain ( Alam Nasyrah : 6-7)

Apa yang boleh anda tafsirkan dari ayat di atas? Bagi saya,saya mentafsirkannya sebegini:
Setiap dari kita diberi Allah jalan dan hidup yang berbeza. Hidup adalah putaran roda yang bulat. Berputar dan bergerak. Segalanya bergilir dan tidak statik. Kita bila bila saja boleh di atas dan bila bila sahaja di bawah. Sebentar dalam kegelapan dan kemudian kita diberi cahaya terang.

Sesudah kesulitan ada kesenangan. Kita tidak harus berputus asa dan jauhi prasangka. Melangkah di alam baru, tinggalkan segala kesulitan dan kepayahan. Berusaha untuk mencapai kesenangan. Allah tidak pernah membiarkan kita sendiri. Melainkan kita yang memilih untuk sendiri.

Saya mengingatkan diri saya, jauhi dari sifat puas dengan apa yang kita capai sekarang. Jangan berhenti mencari, mencari apa sahaja yang menghidangkan kebaikan dunia akhirat. Jangan takut melangkah sekalipun kita tidak tahu apa yang menanti di hadapan. Apakah di hadapan sana getir perit menanti atau sebaliknya, hadapilah dengan kuat dan bersyukur. Hidup ini bukankah pengembaraan? Jadi, jangan berhenti di satu perhentian. Mengembara lagi ke perhentian lain, ambil apa yang sepatutnya dan kemudian mengembara lagi....jadi, ayuh kita mengembara dan mengembara sebelum kita dihentikan di perhentian sebenarnya.....

Pengalaman dalam pengembaraan adalah universiti kehidupan. Kita akan menjadi lebih dewasa dengannya....

Selamat hadir 2011.....

5 dah buat karangan gred A:

fitri said...

happy new year!

Cikgu Nurin said...

HEPI NU YEAR TO FITRI 2

Merli said...

mari sama-sama kita buka lembaran baru.. met tahun baru 2011.. semoga semua harapan2 kita terlaksana, tercapai dengan sebaik2nya :) amien :)

Cikgu Nurin said...

Aminnn....

CIK TOM said...

slmt tahun baru akak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...