Dia ibu yang gigih, gigih membesarkan anak-anak sebagaimana kelaziman seorang ibu, gigih bekerja membantu suami sebagaimana kelaziman seorang isteri.  Seorang yang amat lembut tuturkata juga budi bicara.

Rutin hidupnya bermula di subuh hari, menyiapkan segala keperluan untuk suami ke tempat kerja, bergegas menyiapkan anak-anak ke sekolah sebelum dia kemudiaanya bergerak mencari rezeki.

Suatu pagi, terlalu kelam kabut menyediakan segala keperluan keluarga sepertimana lazim.  Hujan lebat semalaman menyebabkan semuanya lari dari kebiasaan.  Seusai Solat Subuh, si ibu tersedar si anak gadis sulungnya belum bangun bersiap ke sekolah.  Bergegas si ibu ke bilik anak gadisnya itu.

Pintu bilik diketuk agak kuat kerana kebiasaannya si anak mengunci pintu bilik.  Namun ketukan pertama terus menyebabkan pintu bilik terbuka.  Si anak terlupa mengunci pintu bilik rupanya.  Bilik gelap.  Meraba si ibu mencari suis lampu.  Sebaik lampu terpasang, si ibu hampir pitam dan hilang kata kata.  Di atas katil, si anak gadis kesayangan berselimut dengan seorang pemuda.....

Si gadis disoal jawab, rupanya saban malam si pemuda menyelinap masuk tanpa diketahui oleh seorang pun penghuni rumah tersebut.  Hancur hati si ibu, anak gadis yang ditatang manja, memberi malu kepadanya.  Si ayah hampir hilang kewarasan, hampir nyawa si pemuda melayang.

Dalam hancur hati si ibu, keputusan dibuat.  Si pemuda wajib bertanggungjawab atau diheret ke pengadilan.  Memilih untuk bertanggungjawab, si anak diberhentikan sekolah serta merta dan dinikahkan...

Sayangnya si anak gadis baru berusia.....13 tahun........

p/s: Si Ibu bercerita kepada saya tanpa setitis airmata...saya tahu, lukanya terlalu dalam dan parah, sehingga tangisannya tidak mampu diluahkan...tangisannya hilang di dalam, di dalam jiwa yang luka, di dalam hati yang amat lara....

23 dah buat karangan gred A:

g0m0k9enDek said...

akakk...

Cikgu Nurin said...

ye Gomok...g mana lelama....windu tau...

sarah-najwan said...

itulah..nk menjaga anak sekrg sgt tercabar..sgt menduga belaka..

anak lelaki cara anak lelaki
anak perempuan lagilah..

semoga anak2 kita dan keturunan kita terhindar dr segala musibah begini..didikan agama yg kukuh dan jitu boleh menghalang dr segala ini..

Cikgu Nurin said...

Sarah - Insyaallah...sama sama kita mohon yang terbaik buat anak anak..takut dengan keadaan masa sekarang ni...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kak
sedihnya baca kisah ibu tu.Sabarnya dia menghadapi perlakuan anak remajanya.Br berumur 13 tahun pula tu..sedih.

Cikgu Nurin said...

Myza..tu la,nak buat macam mana, dia pun tak sangka benda akan berlaku,dekat sebulan tak kluar rumah...sian dia...

Misz Sephia said...

cikgu nurin, sedihnye.. tapi tabahnya hati seorang ibu.

Sephi Sephia said...

Tegarnya seorang anak membalas jasa ibunya begitu...

Cikgu Nurin said...

Mizz Sephia...memang dia terpaksa tabah,terpaksa menghadapinya,nak buat macam mana...anak tetap anak...

Cikgu Nurin said...

Sephi Sephia, memang tak diduga...anaknya itu nampak sangat pendiam...pengaruh rakan mungkin....

abgreds said...

Salam Nurin Inn..
Yang hak dan batil kini terlalu hampir. Serupa menyerupa hingga mudah bertipu daya.
Semoga teladan itu menyerap sanubari kita semua..

Ko jangan marah, aku nak skema.. :)

Cikgu Nurin said...

Abgres, harap harap begitu, baik jadi teladan, tak baik jadi sempadan...


p/s: susah aku nak blend bahasa sastera ko ni abgreds...

Anonymous said...

Assalamualaikum kak Iza,
Saya dah melaluinya...walau peristiwa x sama..tp hati telah hancur...
namun..anak tetap anak..
-walau x rapat tp terasa dekat-

aliza said...

salam kak....
bile bc entri nie,rs amat menakutkan keadaan skrg.mmmg diceritakan sndiri oleh tuan punyer bdn ker?

CIK TOM said...

sedihnya baca kisah ni..hancur hati emak n ayah budak tue...

Cikgu Nurin said...

anon:...awak mesti kenal akak kan?..email akak....

Cikgu Nurin said...

Za, ini mmg mak dia sndiri yg citer...deorg satu family dah pindah pun...malu ngan jiran jiran...

Cikgu Nurin said...

Za, ini mmg mak dia sndiri yg citer...deorg satu family dah pindah pun...malu ngan jiran jiran...

Cikgu Nurin said...

Btul Cik Tom...sian akak tengok muka akak tu....menung jauhhhh jer...

Anonymous said...

kak Iza, xkan x perasan tag line bawah tu...
-walau x rapat tp terasa dekat-
..sy sdg dlm proses mengutip semula serpihan kaca yg terhempas...
..belum dpt dicantum lg...

Cikgu Nurin said...

Lynnn......

apa pun sabar yea...akak tak tau pun, selama kita satu bumbung dulu...maaf,mungkin akak tak prihatin atau tak pernah ambil tau...

lynn_razak@yahoo.com said...

alhamdulillah...
di sekolah, tmpt sy melupakan sementara perkara yg x terjangkau dek akal fikiran sy..

Cikgu Nurin said...

Tabahnya Lynn....memang hidup kita dipenuhi oleh perkara yang tak pernah kita jangka...apa pun, harap Lynn sabar menghadapi semua ujian Allah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...